Svenska
År 1
Läsa
Eleven bör i slutet av årskurs 1:
- Känna igen alla bokstavsformer
- Koppla rätt bokstavsljud (fonem) till rätt bokstavstecken (grafem)
- Höra hur många ljud ett ord består av
- Identifiera första och sista ljudet i ord
- Ljuda samman språkljud- syntes
- Dela upp ord i språkljud- analys
- Läsa vanligt förekommande ord som ordbilder
- Läsa enkla nya små ord
- Läsa ord med enkla konsonantförbindelser (konsonantkluster)
- Läsa enkla meningar och förstå innehållet
- Visa intresse för läsning
Skriva
Eleven bör i slutet av årskurs 1:
- Kunna skriva alla bokstäver rätt
- Göra mellanrum mellan ord
- Inte blanda stora och små bokstäver
- Klara ljudbaserad skrivning av enstaviga ord
- Klara ljudbaserad skrivning av två- och ibland flerstaviga ord
- Skriva enkla meningar eller frågor med ”stor bokstav” och punkt eller frågetecken
År 2
Kommunikativ- muntlig förmåga
Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna:
- Berätta i grupp och lyssna på andra
- Återberätta så att andra förstår vad de menar
- Berätta sammanhängande så poängen blir tydlig
- Anpassa berättandet till olika situationer och vilka som lyssnar
- Beskriva olika saker så att andra förstår
- Förklara så att andra förstår vad de menar
- Ge och ta muntliga instruktioner
- Tala om vad de tycker och tänker och lyssna på andras åsikter
Läsa
Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna
- Läsa längre texter och ord med komplicerade konsonantförbindelser
- Använda ljudning och ortografisk helordsläsning
- Läsa en hel bok med enkel text på egen hand
- Rätta sig själv vid läsning
- Automatisera läsningen alltmer och läsa enkla meningar med flyt
- Stanna upp, samtala, återberätta, besvara och ställa frågor om det lästa för att förstå
- Börja använda olika läsförståelsestrategier som att skapa inre bilder, dra slutsatser och göra förutsägelser
- Läsa mellan raderna- göra inferenser
- Uppfatta den ”röda tråden” i en berättelse
- Koppla det lästa till egna erfarenheter och tidigare kunskap
Skriva
Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna:
- Få fram budskap med hjälp av skriven text
- Skriva text med enkel handling för hand eller på dator
- Skriva text läsligt för sig själv och för andra
- Skriva enkel text med visst flyt
- Stava vanligt förekommande ord med allt större säkerhet
- Göra mellanrum mellan orden
- Skriva meningar med stor bokstav och punkt och ibland använda andra skiljetecken
- Använda tankekartor för att planera sitt skrivande
- Använda datorn för att skriva och bearbeta sina texter
- Visa intresse för att förbättra sin text
År 3
Kommunikativ- muntlig förmåga
Eleven bör i slutet av årskurs 3 kunna:
- Samtala om elevnära frågor genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter
- Berätta om vardagliga händelser på ett beskrivande sätt så att innehållet tydligt framgår
- Ge och ta enkla muntliga instruktioner
Läsa
Eleven bör i slutet av årskurs 3 kunna:
- Läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt
- Visa läsförståelse genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet
- Föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter
Skriva
Eleven bör i slutet av årskurs 3 kunna:
- Skriva enkla texter med läslig handstil och på dator
- Använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter
- Skriva berättande texter med tydlig inledning, handling och avslutning
- Söka information ur någon anvisad källa och återge grundläggande delar av informationen i enkla former av faktatexter
- Använda grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp så att innehållet i faktatexterna tydligt framgår
- Kombinera sina texter med bilder så att budskapet förtydligas och förstärks
- Ge enkla omdömen om sina egna och andras texter utifrån givna frågor
- Bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt utifrån respons