Svenska

År 1

Läsa

Eleven bör i slutet av årskurs 1:

  • Känna igen alla bokstavsformer
  • Koppla rätt bokstavsljud (fonem) till rätt bokstavstecken (grafem)
  • Höra hur många ljud ett ord består av
  • Identifiera första och sista ljudet i ord
  • Ljuda samman språkljud- syntes
  • Dela upp ord i språkljud- analys
  • Läsa vanligt förekommande ord som ordbilder
  • Läsa enkla nya små ord
  • Läsa ord med enkla konsonantförbindelser (konsonantkluster)
  • Läsa enkla meningar och förstå innehållet
  • Visa intresse för läsning

Skriva

Eleven bör i slutet av årskurs 1:

  • Kunna skriva alla bokstäver rätt
  • Göra mellanrum mellan ord
  • Inte blanda stora och små bokstäver
  • Klara ljudbaserad skrivning av enstaviga ord
  • Klara ljudbaserad skrivning av två- och ibland flerstaviga ord
  • Skriva enkla meningar eller frågor med ”stor bokstav” och punkt eller frågetecken

 

År 2

Kommunikativ- muntlig förmåga

Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna:

  • Berätta i grupp och lyssna på andra
  • Återberätta så att andra förstår vad de menar
  • Berätta sammanhängande så poängen blir tydlig
  • Anpassa berättandet till olika situationer och vilka som lyssnar
  • Beskriva olika saker så att andra förstår
  • Förklara så att andra förstår vad de menar
  • Ge och ta muntliga instruktioner
  • Tala om vad de tycker och tänker och lyssna på andras åsikter

Läsa

Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna

  • Läsa längre texter och ord med komplicerade konsonantförbindelser
  • Använda ljudning och ortografisk helordsläsning
  • Läsa en hel bok med enkel text på egen hand
  • Rätta sig själv vid läsning
  • Automatisera läsningen alltmer och läsa enkla meningar med flyt
  • Stanna upp, samtala, återberätta, besvara och ställa frågor om det lästa för att förstå
  • Börja använda olika läsförståelsestrategier som att skapa inre bilder, dra slutsatser och göra förutsägelser
  • Läsa mellan raderna- göra inferenser
  • Uppfatta den ”röda tråden” i en berättelse
  • Koppla det lästa till egna erfarenheter och tidigare kunskap

Skriva

Eleven bör i slutet av årskurs 2 kunna:

  • Få fram budskap med hjälp av skriven text
  • Skriva text med enkel handling för hand eller på dator
  • Skriva text läsligt för sig själv och för andra
  • Skriva enkel text med visst flyt
  • Stava vanligt förekommande ord med allt större säkerhet
  • Göra mellanrum mellan orden
  • Skriva meningar med stor bokstav och punkt och ibland använda andra skiljetecken
  • Använda tankekartor för att planera sitt skrivande
  • Använda datorn för att skriva och bearbeta sina texter
  • Visa intresse för att förbättra sin text

 År 3

 Kommunikativ- muntlig förmåga 

Eleven bör i slutet av årskurs 3 kunna:

  • Samtala om elevnära frågor genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter
  • Berätta om vardagliga händelser på ett beskrivande sätt så att innehållet tydligt framgår
  • Ge och ta enkla muntliga instruktioner

Läsa

Eleven bör i slutet av årskurs 3 kunna:

  • Läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt
  • Visa läsförståelse genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet
  • Föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter

Skriva

Eleven bör i slutet av årskurs 3 kunna:

  • Skriva enkla texter med läslig handstil och på dator
  • Använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter
  • Skriva berättande texter med tydlig inledning, handling och avslutning
  • Söka information ur någon anvisad källa och återge grundläggande delar av informationen i enkla former av faktatexter
  • Använda grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp så att innehållet i faktatexterna tydligt framgår
  • Kombinera sina texter med bilder så att budskapet förtydligas och förstärks
  • Ge enkla omdömen om sina egna och andras texter utifrån givna frågor
  • Bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt utifrån respons